Gherkin je jazyk, který umožňuje popsat chování aplikace, aniž by bylo podrobně uvedeno, jak je implementována (není
nutné zacházet do detailu kódu). Umožňuje současně psát dokumentaci projektu i automatizované testy. Vychází z
tabulkové syntaxe, ale má trochu jinou strukturu - každý nový řádek začíná některým z následujících klíčových slov:
Given, When, Then, But, And.
Klíčová slova jsou vyhodnocována rovnocenně, slouží však k zachycení logiky testovaného kódu. Díky své přirozené
syntaxi je Gherkin určený zejména pro psaní akceptačních testů, protože mu rozumí všechny zainteresované osoby
(Cresswell, 2015).
Klíčová slova (Given-When-Then) je možné použít následujícím způsobem:
• Given – definuje kontext nebo počáteční stav scénáře,
• When - definuje akci, která se provádí za účelem získat nějaké výsledky nebo změnit stav
systému,
• Then - definuje očekávaný stav výsledek za daných předpokladů.
Použití klíčových slov (Given-When-Then) je názorně zobrazeno na obrázku (Gherkin - použití Given-When-Then (Zdroj:
Behat documentation)). Z obrázku je patrné, že jednotlivá klíčová slova můžeme použít i vícekrát za sebou.
Použití klíčových slov (And-But) je znázorněno na dalším obrázku (Gherkin - použití And-But (Zdroj: Behat
documentation)). And a But je možné označit spíše jako doplňková klíčová slova, slouží pro lepší čitelnost testovacího
scénáře.
|