Prvním krokem v procesu identifikace požadavků, je jejich hledání. Požadavky mohou být ovlivněny řadou aspektů, jako
jsou přímí uživatelé systému, manažeři a správci, další systémy a hardwarová zařízení, se kterými bude systém v
interakci, či právní a regulační omezení. Postup jejich získání není obvykle jednoduchý, a proto je vhodné pro vyšší
úspěšnost kombinovat různé typy technik. [Arlow, 2008]
Nejefektivnějším způsobem shromažďování požadavků je osobní konzultace se všemi zainteresovanými stranami, které
by měly probíhat individuálně s každým zvlášť. Během rozhovorů o tom, co by měl systém pro určitého uživatele splňovat,
je vhodné klást především tzv. otázky bez kontextu, které by neměly dotazovanému rovnou nabízet nějakou odpověď, o
které si může Analytik myslet, že správná. Může být problémem, když je ještě před vlastní konzultací vytvořena určitá
představa řešení, na základě které rozhovory probíhají. Budoucí uživatelé totiž mohou jednoduše přijmout návrhy
analytiků a požadavky, které jsou tímto způsobem získány, nemusí odpovídat jejich představám. [Arlow, 2008]
Vhodným doplňkem osobních konzultací mohou být dotazníky, které jsou buď připravené ještě před konzultací, za účelem
připravení určité struktury rozhovoru a neopomenutí klíčových bodů, nebo mohou být vytvářeny až na základě informací
získaných od jednotlivých dotazovaných osob. Tato „ex-post“ vytvořená verze dotazníků může být poskytnuta širšímu
spektru zainteresovaných stran a umožňuje ověřit, zdali byly požadavky na osobních konzultacích opravdu pochopeny
správně.
Efektivní technikou sběru požadavků jsou i tzv. dílny požadavků, které představují předem organizované spontánní
diskuze celého týmu, zainteresovaných stran popřípadě dalších odborníků v oboru o vyvíjeném systému. V rámci těchto
diskuzí jsou zaznamenávány všechny požadavky, které jakéhokoliv účastníka napadnou, a ty jsou později upřesněny a
poskytnuty všem účastníků dílny požadavků k revizi. [Arlow, 2008]
|