Role: Architekt
Architekt představuje na projektu roli zodpovědnou za definování softwarové architektury včetně přijímání klíčových rozhodnutí určujících technická omezení návrhu a implementace IS/ICT.
Role Sets: Role
Relationships
Main Description
Mezi hlavní náplň práce Architekta patří vedení a koordinace technického návrhu systému a identifikace a dokumentace technických aspektů analýzy, návrhu, implementace a zavedení vyvíjeného IS/ICT. Tato role je rovněž zodpovědná identifikaci a řízení technických rizik a za zajištění, že veškerá rozhodnutí týkající se architektury systému budou dostatečně zhodnocena, komunikována se zúčastěnými stranami a následně vhodně implementována. Osoba v této roli velmi úzce spolupracuje s Analytiky a Vývojáři.
Staffing
Skills

Do role Architekta by měli být obsazováni pouze lidé s bohatými zkušenostmi, kteří jsou schopni rychle přijímat fundovaná rozhodnutí, a to i v podmínkách absence dostatku kompletních informací.

Základní požadavky na roli Architekta lze definovat následovně:

  • dostatek zkušeností jak v oboru softwarového inženýrství, tak v oblasti, jíž se vyvíjený IS/ICT týká (tzv. doménové oblasti) - Pokud orientací v doménové oblasti disponuje některý z ostatních členů týmu, není tato zkušenost od Architekta přímo vyžadována, nicméně je považována za velkou výhodu. Z hlediska úspěšnosti projektu je nutné, aby alespoň jedna ze zúčastněných osob byla schopná popsat vizi projektu ze všech možných hledisek.
  • vedoucí schopnosti – Architekt by měl být osobností, jehož rozhodnutí týkající se softwarové architektury budou pozitivně přijímána.
  • komunikační dovednosti, schopnost kritického hodnocení – Architekt musí být schopný zajistit, že požadavky, které mají být zapracovány, jsou jasné a konzistentní, a že vyvíjený systém věrně odpovídá navržené architektuře.
  • proaktivní chování a orientace na cíl – Architekt by měl být osobou orientovanou na výsledky, která dokáže pracovat pod tlakem.
  • zkušenosti a znalosti z oblasti návrhu a implementace IS/ICT- Od Architekta je obvykle vyžadován všeobecný přehled o širokém spektru využívaných technologií. Detailní znalostí vybrané technologie by měla disponovat osoba v roli Vývojáře.
Assignment Approaches

Architekt by měl být součástí projektu od začátku do konce. Pro menší projekty může být osoba v roli Architekta zároveň i Projektovým manažerem. Je si ale nutné uvědomit, že v takovémto případě by mohlo docházet ke konfliktu zájmů či zanedbávání některých z rolí. V rámci této metodiky je upřednostňováno, aby byly tyto dvě role prováděny odlišnými osobami, které ale musí velmi úzce spolupracovat.